Stagnovať v cvičení môžeš kvôli chybám v stravovaní, tréningu, regenerácii alebo nesprávnom mindsete. Prvé dve oblasti som opísal v prvej časti článku, ktorý si môžeš prečítať tu.

Regenerácia musí byť u každej jednej osoby na poriadku. Ak tak nie je, tak nebudeš dobre zotavený do ďalšieho tréningu. Plus správny mindset ti prinesie veľké životné úspechy.


Regenerácia

Toto veľmi súvisí s predchádzajúcimi bodmi (strava a cvičenie) a je veľmi ovplyvnená aj štvrtým bodom (mindsetom). K tomuto sa aj možno postavím pre niekoho tak trochu nezvyčajne, ale otvorená myseľ novým myšlienkam je tá, ktorá sa rozvíja.
– Samozrejme, ak príliš často cvičíš, tak máš málo voľna na regeneráciu. Pre začiatočníkov bohato stačí cvičiť 3-4x do týždňa a vlastne to stačí aj celkovo. Chápem, že niekto chce viac, ja napr. momentálne cvičím 6x do týždňa, ale boli aj dni (a znovu aj budú), kedy som cvičieval/hýbal sa 10-11x do týždňa. ALE, ak bývaš seťatý a unavený, tak skús zmenšiť počet dní na cvičenie (niečo ako som písal v bode o cvičení).
– Môžeš si ísť napr. ľahšie zabehať, zaplávať alebo ísť na dlhšiu prechádzku niekde do hôr. Neboj sa takejto aktívnej regenerácie.

– Spánok. Niekomu treba spať trochu dlhšie a inému menej. Ale nemysli si, že ti treba spať 9-10hodín. To je strata času a teda prespatý život. Ponocovanie je tiež chyba, o takej druhej nadránom by sme mali už spať a vstávať ráno, keď sa slniečko začína kotúľať nad obzor. Osobne by som neprekračoval 8hodín spánku, pokiaľ je môj zdravotný stav na poriadku. Chápem, že ak niekto tvrdo fyzicky pracuje, cvičí a ešte popritom sa narobí aj po psychickej stránke, tak si niekedy pospí aj 9 hodín. Ja spávam 7hodín. 6 mi prišlo z dlhodobejšieho hľadiska veľmi málo a zase 8 mi bolo už ľúto, že som tú prespatú hodinku mohol napr. čítať alebo odpisovať na emaily.
Každopádne, ak nevládzeš a stagnuješ a práve si zistil, že väčšinou ponocuješ a spávaš 6hodín, tak sa skús zamerať na tento problém. Svaly rastú keď oddychuješ a nie počas tréningu, ale to je hádam jasné.

– Nezabúdaj na strečing, ktorý môže pozitívne ovplyvniť regeneráciu po tréningu. Rovnako aj masáže. Viem, že sa často štúdie bijú v niektorých veciach. Niektoré hovoria pre a niektoré proti. Ale ide o tvoje príjemné pocity a uvoľnenie nahromadeného napätia a energie. Našimi pocitmi ovládame náš svet – máš príjemné pocity, tak je všetko lepšie. Ale ak si povieš a vsugeruješ, že tebe je z masáže zle, tak ti z nej bude zle (tvoja osobná interpretácia).

– Meditovanie
Nie je to žiaden hókus pókus z pradávnych čias čarodejníc, ale predstav si to ako dokonalý oddych. Osobne som zistil, že keď meditujem pred spaním, tak mi stačí kratší čas na samotný spánok a vyspím sa omnoho lepšie. Bez budenia sa v strede noci , alebo neschopnosti zaspať. Ráno vstanem vyspatý ,akokeby som prehibernoval pol života.
Na 10-15 minút si ľahneš/sadneš, tak aby ti bolo pohodlne a mal si rovný chrbát a zavrieš oči. Ignoruješ všetky prichádzajúce myšlienky a zvuky naokolo. Časom sa v tom tak vytrénuješ, že stav pokojnej mysle si navodíš prakticky hneď a hocikedy. Trochu som sa tejto téme venoval v tomto videu: Umenie pokojnej mysle 

Tak isto, ako potrebuje naše telo oddych po náročnom tréningu na zotavenie, tak isto je dobré dať aj pauzu našemu mysleniu. Niekto si povie, že nie. No stačí si to na sebe overiť a už nikdy nebudeš iného názoru. Pokiaľ si oddýchneš aj s myšlienkami, tak potom dokážeš pracovať omnoho koncentrovanejšie.

– Tip č.1
K večerným hodinám už nepočúvam žiadnu hudbu s textom, ale naladím sa na hudobný štýl ako je napr. chillstep alebo nejaké hudobné nástroje (husle), či celý orchester. Ide mi o to, podobne ako je to s meditovaním – nezaťažovať myseľ a dopriať jej trochu kľudu. Nechcem si do podvedomia vkladať nové impulzy. Telo sa ti taktiež pri píjemnej hudbe, ktorú máš rád uvoľní a to znamená lepšiu pohodu a prietok energie.

– Tip č.2
Miesto facebooku radšej knihu. Bodka.

Samozrejme stres vie narobiť veľa škody. So stresom ti pomôže aj samotné cvičenie alebo meditácia.


Mindset (tipy)

– Koncentrácia
Je rozdieľ si zacvičiť a poriadne trénovať. Všimni si, že niekto príde do posilky a len tak to tam odbúcha, popritom sa rozpráva, alebo sa hrá na mobile. Potom nájdeš týpkov, ktorí sa celý čas sústredia na samotné cvičenie a nenechajú sa vyrušovať. Vidíš im v očiach odhodlanie a sebazaprenie. Sústreď sa na svoj tréning. Ak sa nájdeš v cvičení, tak sa to pre teba ľahko stane formou meditácie. Ak robíš niečo, čo ťa baví (nech je to aj maľovanie alebo tanec), tak sa ľahko necháš pohltiť samotnou činnosťou – prítomným okamihom. Ak budeš počas cvičenia rozmýšľať nad prácou/školou/frajerkou, tak ani nevieš ako a už sa prezliekaš v šatni a poriadne si nepamätáš svoj tréning.

– Mind-muscle connection
Prepojenie mysle so svalmi. To je ten pocit, kedy doslova cítiš sval, ktorý sa snažíš precvičovať. Najlepšie sa to podľa mňa učí, keď cvičíš biceps a zadržíš činku v 90° uhle a držíš a poriadne mačkáš svoj biceps. Keďže je vtedy biceps dobre odizolovaný, tak by nemal byť problém ho cítiť. Poriadne si vryješ do pamäti, že aký je to pocit cítiť daný sval. Pretože zase je rodziel odcvičiť cvik a poriadne ho odtrénovať. Ja sa nikdy neporovnávam s inými a ani nezazerám na iných a neriešim, že ako cvičia. Podstatné sú moje pocity. Ale na porovnanie – niekto príde a zdvihne na mŕtvy ťah 120kg 5x po sebe s minimálným sústredením. Len nech to nejako zdvihne a najlepšie čo najrýchlejšie. Hlavné je, že to dal. No a potom si tu ty..bojovník. Táto váha ti nerobí problém, ale ty s ňou cvičíš trochu pomalšie a hlavne sa sústredíš. Maximálne prepojíš svoje telo, myseľ a činku… Vždy sa snaž z cviku vyťažiť čo najviac. Sústreď sa na to, čo chceš odcvičiť. Ak je to izolovaný cvik, tak sa sústreď na samotný sval a ak je komplexný, tak sa sústreď na samotný pohyb a predstavuj si svoje telo ako napína svaly a zdvíha zo zeme tú činku.

– Samotný mindset – Vizualizácia
Rovnako ako pevne verím, že každý z nás má na niečo dar, tak úprimne verím, že naše myšlienky a nastavenie mysle formujú náš okolitý svet.

Aj sám Arnold Schwarzenegger si polepil steny v izbe powerliftermi alebo inými kulturistami, aby mal každé ráno keď vstane pred očami inšpiráciu. Aby si vsadil do podvedomia obraz toho, ako by chcel vyzerať. Ešte aj sám hovorí, že sa vždy pevne venoval vizualizácii toho, ako chce vyzerať, vždy mal pred sebou v hlave ten obraz. Rovnako aj Conor McGregor si vizualizuje svoje zápasy a iné ciele. A mnoho ďalších úspešných ľudí.
Tieto veci jednoznačne fungujú, musíš sa proste do toho naladiť. Ak si napr. pribratý a nespokojný so sebou, tak na to nemysli. Toho sa úplne zbav a zabudni na to, že si teraz tučný, ale stotožňuj sa so svojim cieľom a pravidelne si ho predstavuj. Driluj si myseľ, vyraď zo života negatívne veci a negatívne slová, rozprávaj pozitívne a mysli pozitívne. Niekto ti povie, aby si bol realistom, ale aká je poitna byť realistom? Ani nevieme, čo znamená reálny svet. Ľudia ako boli Tesla alebo Steve Jobs, tiež neboli „realistami“, pretože im to ľudia hovorili a ich sny nazývali nereálnými. To, že niečo „neexistuje“, neznamená, že to existovať nemôže. Alebo keď je niekto výborný herec, gitarista alebo maliar, tak to neznamená, že aj ty nemôžeš byť taký dobrý, ba ešte lepší. Snívaj vo veľkom a vo všetkom hľadaj nejaký pozitívny dôvod. Časom zistíš, že tomu je naozaj tak. V čo veríš, to sa stane. Vizualizuj.

Keď niečo chceš, tak sa celý vesmír spojí, aby si to dosiahol.
– Paulo Coelho (Alchymista)

Ak sa ti článok páčil, tak ho zdieľaj s priateľmi 🙂